Suha usta su neugodna pojava koja se pojavljuje zbog nedostatka sline u ustima. Slina pomaže kako bi osjetili okus hrane i probavili ono što jedete i pijete te pomaže u sprječavanju nastanka karijesa.

Ukoliko ste ponekad nervozni i dehidrirani te zbog toga osjećate suhoću u ustima, to je normalna pojava. No, ako suhoću osjećate konstantno i ne prolazi nakon što se hidratizirate onda postoji mogućnost da imate kserostomiju.

U ovom tekstu pronaći ćete moguće uzroke suhoće usta (kserostomije), koji su simptomi i na koji način treba liječiti ovaj problem.

Osjećaj suhih usta vrlo je neugodan jer zbog nedostatka sline možete osjetiti žarenje jezika. To stanje je poznato kao sindrom pečenja jezika, a to je samo jedan od simptoma suhoće usta. Nekad se vjerovalo da je kserostomija posljedica starenja no suhoću usta mogu uzrokovati i neka druga stanja.

Uzroci suhih usta:

• Nuspojava pojedinih lijekova – suha usta su uobičajena nuspojava nekih lijekova koji se dobivaju na recept i bez recepta, uključujući lijekove koji se koriste za liječenje depresije, tjeskobe, boli, alergija i prehlade (antihistaminici i dekongestanti), pretilosti, akni, epilepsije, hipertenzije, proljeva, mučnina, psihotičnih poremećaja, astme i Parkinsonove bolesti.
  • Nuspojava određenih bolesti i infekcija – suha usta mogu biti nuspojava medicinskih stanja, uključujući Sjögrenov sindrom, HIV / AIDS, Alzheimerovu bolest, dijabetes, anemiju, cističnu fibrozu, reumatoidni artritis, hipertenziju, Parkinsonovu bolest, moždani udar i zaušnjake.
  • Nuspojava određenih medicinskih tretmana – oštećenja žlijezda slinovnica (žlijezde koje stvaraju slinu) mogu smanjiti količinu proizvedene sline. Na primjer, nedostatak sline može nastati od zračenja glave i vrata i liječenja kemoterapijom kod onkoloških pacijenata.
  • Oštećenje živaca – mogu biti posljedica oštećenja živaca na području glave i vrata uslijed ozljede ili operacije.
  • Dehidracija – stanja koja dovode do dehidracije, poput vrućice, prekomjernog znojenja, povraćanja, proljeva, gubitka krvi i opeklina
  • Kirurško uklanjanje žlijezda slinovnica.
  • Stil životapušenje ili žvakanje duhana može utjecati na to koliko sline proizvode vaša usta i pogoršati osjećaj suhih usta. Disanje s otvorenim ustima također može pridonijeti osjećaju suhoće usta.

Suha usta – simptomi

Uobičajeni simptomi uključuju:

• osjećaj da su usta ljepljiva,
  • česta žeđ,
  • poteškoće prilikom konzumiranja jela i pića,
  • suhoća grla,
  • ispucale usne,
  • hrapavi i suhi jezik,
  • čirevi na ili u ustima,
  • rascijepkana koža na kutovima usana,
  • peckanje ili trnci u ustima,
  • grlobolja,
  • otežani govor (nedostaje slina koja podmazuje jezik),
  • ukoliko nosite ruž, možete primjetiti da vam ruž ostaje po zubima i teško ga je ukloniti jer nemate sline.

Osim što uzrokuje gore spomenute simptome, suha usta povećavaju i rizik od gingivitisa (bolesti desni), propadanja zuba i infekcije usta.

Zbog suhoće u ustima osobe također mogu imati poteškoća pri nošenju zubnih proteza.

Kako se otkriva kserostomija (suhoća usta)?

Ukoliko osjećate simpotme suhih usta, kserostomiju je vrlo lako ustanoviti pomoću sijalometrije – mjerenja količine sline u jedinici vremena. Sijalometrija se provodi na način da pacijent u 5 minuta ispljune u epruvetu što je moguće više sline. Ukoliko je količina sline 1 ml ili manja tada imate kserostomiju.

Kako se liječe suha usta?

Ako mislite da su suha usta uzrokovana određenim lijekovima koje uzimate, razgovarajte sa svojim liječnikom. Liječnik može prilagoditi dozu koju uzimate ili promijeniti vrstu lijeka.

Liječnik također može propisati oralno ispiranje radi vraćanja vlage u usta. Ako to ne pomogne, liječnik vam može propisati lijek koji pojačava proizvodnju sline – Salagen.

Suha usta – kako ih tretirati kod kuće (poticanje proizvodnje sline)

• Cuclajte bombone bez šećera ili žvakajte žvakaču gumu (bez šećera)
  • Pijte puno vode
  • Četkajte zube sa zubnom pastom koja sadrži fluoride
  • Redovito posjećujte stomatologa (barem dva puta godišnje)
  • Dišite kroz nos, a ne kroz usta, što je više moguće
  • Koristite ovlaživač zraka u spavaćoj sobi
  • Izbjegavajte konzumaciju alkohola, kave i cigareta.

Čaj za suha usta

Sprej i čaj od đumbira mogu itekako pomoći u stimulaciji žlijezde slinovnice i povećanju proizvodnje sline.

Kliničko istraživanje iz 2017. godine potvrdilo je učinkovitost spreja od đumbira kod osoba koje pate od simptoma suhih usta.

Endodoncija – liječenje upale zuba
Jutarnji zadah: Zašto se budimo s jutarnjim zadahom?
Stomatolog i ortodont – koja je razlika?