Buđenje s jutarnjim zadahom nije najbolji početak dana. Ali to je uobičajeno i većina ljudi to doživi u nekom trenutku. Srećom, može se liječiti kao i svi drugi uzroci halitoze (lošeg zadaha).

Što uzrokuje jutarnji zadah?

Postoji nekoliko različitih uzroka jutarnjeg zadaha, ali dva najčešća uzroka su suha usta i loša oralna higijena.

Suha usta

Ako imate dobru oralnu higijenu, najvjerojatnije su kriva suha usta. Slina je odgovorna za uklanjanje bakterija koje mogu uzrokovati loš zadah. Dok spavamo, proizvodnja sline znatno se smanjuje. Određeni lijekovi također mogu uzrokovati suha usta, što pogoršava jutarnji zadah.

Loša oralna higijena

Loša oralna higijena je još jedan čest uzrok. Naša su usta savršeno uzgajalište bakterija. Ako učinkovito ne četkate ili ne čistite zube zubnim koncem, čestice hrane se mogu zadržati na površini jezika, između zuba ili između zubnog mesa i zuba.

Bakterije u ustima razgrađuju čestice hrane, što rezultira lošim jutarnjim zadahom.

Jutarnji zadah može biti i simptom parodontne bolesti, pogotovo kod loše oralne higijene. Parodontna bolest utječe na desni, uzrokujući upale u džepovima ispod zuba koje mogu izazvati snažniju halitozu. Parodontalnu bolest – koja počinje kao gingivitis – trebat će liječiti stomatolog.

Određene namirnice

Ono što unesete u svoje tijelo može rezultirati jutarnjim zadahom. Ukoliko navečer prije spavanja jedete namirnice jakog mirisa, poput češnjaka ili luka, sutradan možete osjetiti zadah, čak i ako dobro operete zube.

Duhan

Konzumacija duhana, posebno pušenje, također je izravno povezana s jutarnjim zadahom i općom halitozom. Može isušiti usta i učiniti vas sklonijima za bolesti desni.

Kako se liječi jutarnji zadah?

U većini se slučajeva jutarnji zadah može liječiti kod kuće kombinacijom bolje oralne njege i uvođenjem promjena u načinu života.

Održavanje besprijekorne oralne higijene ujedno je i najbrže i dugoročno rješenje za loš zadah bilo koje vrste. Operite zube prije odlaska na spavanje i nakon toga nemojte ništa jesti niti piti kako ne biste unijeli čestice hrane koje će se tijekom noći razgraditi u ustima. Isperite usta antiseptičkim sredstvom za ispiranje, a preporuča se i korištenje strugača za jezik.

• Ako nosite udlagu ili ortodontski aparatić, očistite ga svakodnevno. Četkajte zube čim se probudite za uklanjanje jutarnjeg zadaha.
  • Ako pušite ili konzumirate duhan, oslobodite se te navike.
  • Žvakaće gume bez šećera također mogu biti korisne, pogotovo ako ste u pokretu i osjetite loš zadah. Žvakaće gume bez šećera onemogućuju razvoj bakterija u ustima te mogu pomoći u poticanju stvaranja sline i istovremeno osvježiti dah.

U slučaju gingivitisa ili parodontitisa, vaš stomatolog će trebati liječiti parodontnu bolest dubokim čišćenjem. To će vjerojatno uključivati ​​postupak paropripeme, tijekom koje stomatolog uklanja plak i kamenac sa zuba i zubnog mesa. Ovisno o tome koliko je bolest uznapredovala, može biti potrebno ponavljanje terapije.

Jutarnji zadah – kako ga spriječiti?

Jutarnji zadah se može liječiti, ali većina ljudi bi ga radije u potpunosti spriječila.

Sve što unosite u svoje tijelo ima veliku važnost:

• Pijte puno vode, posebno prije spavanja. To vas održava hidriranim, sprečavajući suha usta i posljedično loš zadah.
  • Prije spavanja izbjegavajte namirnice jakog mirisa, poput češnjaka ili luka i preskočite kavu navečer. Zdrava, uravnotežena prehrana pomoći će vašem ukupnom zdravlju i smanjiti jutarnji zadah.
  • Prestanak pušenja može odmah poboljšati zadah.

Imperativ je redovito održavati dobru oralnu higijenu kako biste liječili i spriječili jutarnji zadah.

Dvije minute četkajte zube prije spavanja, očistite zube zubnim koncem te isperite usta antiseptičkom vodicom kako biste uništili suvišne bakterije. Koristite i strugač za jezik da biste održali čist jezik.

Dunja Čeko, dr.med.dent.

Ako slijedite sve metode prevencije i kućne tretmane, a čini se da ništa ne djeluje, zakažite sastanak kod svog stomatologa. On vam može pomoći utvrditi uzrok vašeg jutarnjeg zadaha i odrediti najbolji plan terapije.

Karijes – najčešća kronična bolest
Aparatić za zube: najčešća pitanja i odgovori
Upute nakon izbjeljivanja zubi
Jeste li čuli za ShapeMySmile – novi osmijeh bez brušenja zubi