Paradentoza (povlačenje zubnog mesa) je izraz koji se često upotrebljava među pacijentima iako je pravi naziv za to stanje parodontitis.

Paradentoza ili parodontitis

Naziv parodontitis znači „upala oko zuba”, a paradentoza (parodontitis) ili bolest desni česta je upala koja oštećuje mekano tkivo i kost koja podržava zub. Ukoliko se paradontitis ne liječi, alveolarna kost oko zuba polako nestaje. Mikroorganizmi poput bakterija zadržavaju se na zubu i razmnožavaju se u džepićima oko zuba. Imunološki sustav reagira na pojavu bakterija tako što otpušta toksine što kasnije rezultira upalom.

Statistika pokazuje da 30 do 40 posto ljudi boluje od ove bolesti što je ujedno i jedan od najčešćih razloga gubitka zubi kod odraslih osoba.

Vrste paradentoze

Postoje tri vrste parodontitisa:

• kronični paradontitis,
  • agresivni paradontitis i
  • nekrotični paradontitis.

Agresivni paradontitis

Najčešće se pojavljuje kod mladih ljudi, a uzrok je u većini slučajeva genetika. U ovom slučaju iako imaju dobru oralnu higijenu, pacijentima se povećavaju džepovi i postepeno dolazi do gubitka zuba. Simptoma najčešće nema već se paradentoza otkrije na redovnom pregledu kod stomatologa.

Nekrotični paradontitis

Gingivitis/parodontitis se pojavljuje naglo, neovisno ima li osoba već parodontitis ili ne. Kod nekrotičnog parodontitisa dolazi do naglog uništenja i odumiranja gingive, najčešće kod papila i ako se ne tretira, uništenje se nastavlja preko zubnog mesa na kost sve do gubitka zuba. Izgubljeno tkivo kasnije se ne oporavi već ostaje na razini gdje je zaustavljena upala. Zbog toga je važno što prije krenuti s liječenjem.

Kronični paradontitis

U većini slučajeva pojavljuje se kod starijih osoba i razvija se polako tijekom godina. Najčešće je praćen lošom oralnom higijenom i velikom količinom naslaga i kamenca koji se nisu redovno čistili kod stomatologa.

Simptomi kroničnog paradontitisa:

• krvarenje desni,
  • mogući bolovi i oticanje i
  •  loš zadah.

Paradentoza simptomi

• upaljeni ili natečeni desni,
  • osjećaj peckanja,
  • svjetlo do tamno crvenih desni, ponekad mogu biti i ljubičasti,
  • bol pri dodiru desni,
  • nedostatak desni (zubnog mesa) pa se zubi čine duži,
  • pojava razmaka između zubi,
  • gnoj između zubi i desni (zubnog mesa),
  • pojava krvi pri pranju zubi ili korištenja konca za zube,
  • okus metala u ustima,
  • neugodan zadah iz usta  (halitoza),
  • klimanje zubi.

Neki pacijenti primjećuju da im zagriz više nije isti jer osjećaju da im zubi ne sjedaju više na isto mjesto kao prije što je također jedan od znakova paradentoze i u tom slučaju potrebno je naručiti se kod stomatologa što je prije moguće.

Paradentoza uzroci

Loša oralna higijena i pojava zubnog plaka mogu dovesti do paradentoze.

Zubni plak je žućkasta nakupina koja se skuplja na zubima kao dio prirodnog procesa. Nastaje tako što se bakterije pokušavaju priljepiti na površinu zuba. Pranjem zubi rješavamo se zubnog plaka koji ponovno nastaje sutradan. Ako zubni plak ne uklonimo, on se pretvara u zubni kamenac. Zubni kamenac je teže ukloniti nego zubni plak i ne možete to učiniti sami kod kuće već morate otići kod svog stomatologa kako bi vam ga uklonio.

Savjetuje se odlazak na čišćenje zubnog kamenca barem 2 puta godišnje, a ukoliko ste parodontni pacijent ponekad je potrebno dolaziti svaka 3 mjeseca!

Zubni plak može postepeno oštetiti vaše zube i područje oko njih gdje može doći do pojave gingivitisa – upale desni.

Ukoliko se gingivitis ne liječi, mogu se pojaviti paradontalni džepovi između zubi i desni, a ti džepovi napunit će se bakterijama i tako će doći do paradentoze.

Faktori koji povećavaju vjerojatnost pojave paradentoze:

• pušenje,
  • hormonalne promjene kod žena (pubertet, trudnoća i menopauza),
  • dijabetes,
  • AIDS,
  • rak,
  • droga,
  • genetske predispozicije.

Paradentoza – kako je otkriti?

Ukoliko imate neki od simptoma paradentoze, posjetite svog stomatologa kako bi mogao utvrditi je li riječ o paradentozi ili nekom drugom stanju.

Paradentoza
Posjet stomatologu preporučuje se barem dva puta godišnje

Parodontitis se dijagnosticira uz pomoć kliničkog pregleda i rendgenskim slikama zubi, najčešće ortopanom. Na ortopanu se može vidjeti je li već došlo do gubitka kosti oko zuba, a pregledom se utvrđuje stanje zubnog mesa (je li upaljeno,krvari li itd.)

Parodontnom sondom se mjeri dubina džepa na način da se oko zuba na nekoliko mjesta sondom ulazi između zuba i zubnog mesa te se mjeri koliko duboko sonda ulazi bez otpora. Kod zdravog zubnog mesa to je 1-3 mm, sve više od toga znači da oko tog zuba postoji parodontni džep te se onda mora pristupiti liječenju jer jednom nastali džep nikad neće sam proći već zahtijeva terapiju.

Paradentoza liječenje

Paradentoza se liječi na način da se čiste parodontalni džepići od nastalih bakterija i tako se zaustavi daljnje uništavanje kosti i tkiva.

Postoji nekoliko varijatni liječenja paradentoze:

Paradentoza liječenje – održavanje oralne higijene

Redovito četkanje zubi s mekanom četkicom i pastom koja sadrži fluoride može pomoći u prevenciji bolesti desni odnosno paradentoze. Dobra oralna higijena trebala bi biti svakodnevna rutina bez obzira imate li problema ili ne.

Dobra oralna higijena podrazumijeva pranje zubi barem 2 puta dnevno i korištenje zubnog konca barem jednom dnevno. Također, ukoliko imate dovoljno prostora između zubi, preporuča se korištenje interdentalne četkice.

Parodontitis je kronična upala i ako se oralna higijena ne održava, ona će se vrlo vjerojatno pojaviti.

dr. med. dent. Igor Kosmina

Održavanje oralne higijene podrazumijeva i redovit odlazak kod stomatologa na čišćenje kamenca i zubnog plaka.

Paradentoza liječenje – lijekovi

Antimikrobna vodica za ispiranje usta na bazi chlorhexidina (klorheksidina )

Ovakvim vodicama za ispiranje usta kontroliraju se bakterije u slučaju kada se liječe upale desni (paradontoza) i nakon bilo kakve parodontne operacije, a preporuča se i nakon većine oralno kirurških zahvata. Pacijenti koriste antimikrobnu vodicu kao što koriste i običnu vodicu za ispiranje usta. Za antimikrobnu vodicu za usta nije potreban recept te se može kupiti u svim boljim ljekarnama.

Paradentoza liječenje antisepticima

Antiseptički čip je mali komad želatine koji je punjen s klorheksidinima kojeg stomatolog „ugradi“ u paradontolni džep nakon dubinskog čišćenja i skidanja kamenca i biofilma iz džepova. Ugrađeni lijek se lagano otpušta i na taj način kontrolira bakterije i pomaže smanjenju veličine paradontalnog džepa

Paradentoza liječenje antibioticima

Antiobiotički gel sadrži antibiotik doksiciklin, minociklin, metronidazol, piperacilin, tazobactam, jedan od njih ili kombinacija (postoji više vrsta). On se kao i antiseptički čip, lagano otpušta i pomaže u kontroliranju bakterija i smanjenju paradontolnog džepa. Antibiotski gel stavlja se nakon dubinskog čišćenja kamenca i biofilma iz parodontnih džepova.

Antibiotičke mikrokuglice su malene čestice koje sadrže antibiotik minociklin. Mikrokuglice se postave u džepiće nakon čišćenja zubnog kamenca i dubinskog čišćenja kamenca i biofilma iz parodontnih džepova. Kao i ostali antibiotici, minociklin se lagano otpušta i pomaže u kontroliranju bakterija i smanjenju paradontalnog džepa.

Suzbijanje destruktivnih enzima s niskom dozom doksiciklina. Uzima se oralno, kao pilula i pomaže u imunološkom odgovoru tijela u obrani od bakterija.

Oralni antibiotici

Antibiotici  se uzimaju oralno u obliku tablete. Koriste se kratkoročno kod liječenja aktune, lokalne paradotnalne infekcije i kod težih slučajeva parodontitisa uz početnu terapiju tj. prvog subgingivnog čišćenja.

Paradentoza liječenje – operacija

Ukoliko održavanje oralne higijene i ostali neoperativni tretmani ne pomažu pri liječenju parodontitisa, jedno od rješenja može biti i kirurški zahvat.

Liječenje parodontitisa započinje čišćenjem kamenca i skidanjem biofilma sa svih zuba i dubinski ispod razine zubnog mesa u parodontnim džepovima. Površinsko čišćenje se ponavlja po potrebi već nakon 6 tjedana ili u bilo kojem slučaju ako se naslage ponovno pojave.

Dubinsko čišćenje se ponavlja svaka 3 mjeseca. Nakon 3 mjeseca ponovno se mjere džepovi i ako stanje nije bolje postupak se ponavlja dok više nema prisutnih džepova i upale desni. Ako su nakon 2-3 čišćenja još uvijek prisutni džepovi potrebno je prijeći na kiruršku terapiju odnosno operaciju.

Operacija režnja

Najjednostavnija parodontno kirurška operacija. Kod perzistentnih džepova pristupa se kriruškom otvaranju da se vidi džep te pod kontrolom oka očisti upaljeno tkivo i površina korijena od kamenca i biofilma. Na taj način pokušava se maknuti i eliminirati uzrok upale džepa.

Transplantacija kosti i tkiva

U težim situacijama kada sve dosad navedeno ne uspijeva pomoći ili kada ostanu jako veliki defekti zbog uništenja tkiva, moguće je regenerirati izgubljenu kost i zubno meso. U tu svrhu koriste se razni umjetni i prirodni materijali i faktori rasta, kako bi se nadomjestilo izgubljeno tkivo i potaknula regeneracija. Ovisno o situaciji koriste se nadomjesni koštani materijali, razne kolagene membrane te po potrebi i presađivanje zubnog mesa s jednog dijela usne supljine (najčešće nepca) na dio gdje nedostaje. Na taj način može se vratiti stanje kakvo je bilo, prije štete koju je uzrokovao parodontitis.

Paradentoza liječenje cijena

Nakon prvog pregleda stomatolog procjenjuje težinu stanja te prognozira koliko bi trebala trajati terapija tj. koliko je dolazaka potrebno da se stanje stabilizira. Na osnovu toga formira se cijena terapije. Naknadno se utvrđuje jesu li potrebni kirurški zahvati ili ne.

Paradontoza prirodno liječenje

Paradentoza se ne može prirodno liječiti, ali se može spriječiti tako što redovno posjećujete stomatologa i svakodnevno održavate pravilnu oralnu higijenu.
Ove upute vrijede i za pacijente koji su trenutno u terapiji liječenja paradontoze:

• Perite zube sa mekanom četkicom barem 2 puta dnevno i koristite pastu za zube s fluoridima.
  • Pri četkanju obavezno zahvatite i zubno meso uz zube
  • Koristite konac za zube ili interdentalnu četkicu svaki dan kako bi očistili područje između zubi.
  • Posebnu pozornost obratite prilikom čišćenja područja gdje imate slomljene zube, krune, proteze i slično.
  • Nakon pranja zubi koristite vodicu za ispiranje usta s antibakterijskim svojstvima kako bi prevenirali pojavu i rast bakterija.

Parodontitis i gingivitis – koja je razlika?

Gingivitis je upala zubnog mesa. Nastaje kada zaostaju ostaci hrane i plaka na zubima i onda se bakterije nasele i izazivaju upalu. Gingivitis nakon liječenja prolazi i zubno meso se vraća nazad u prirodno, zdravo stanje. Ako se ne liječi s vremenom će iz gingivitisa nastati parodontitis.

Parodontitis nastaje nakon ne liječenja gingivitisa, uz naravno i moguće druge uzroke. Upala koja je bila ograničena na zubno meso se širi niže uz korijen zuba te uništava vezivno tkivo koje drži zub u kosti i posljedično kost. Tako nastaju parodontni džepovi gdje se nasele bakterije koje pogoršavaju stanje. Ako se ne liječi, nastaje začaran krug uništenja koji na kraju dovodi do rasklimavanja i ispadanja zuba.

Tekst je napisan u suradnji sa stomatologom dr.med.dent Igorom Kosminom iz stomatološke klinike Dentum. Ukoliko imate dodatnih pitanja slobodno se obratite stručnjacima iz klinike Dentum putem e-maila: smile@dentum.com ili se prijavite na besplatan prvi pregled.

Jeste li čuli za ShapeMySmile – novi osmijeh bez brušenja zubi