Griženje noktiju je navika, također poznata kao i onihofagija, koje se teško rješavaju i odrasli i djeca. Procjenjuje se da čak oko 25-30% stanovništva grize nokte.

Iako se možda čini da je ova navika bezopasna, pretjerano i često griženje noktiju može imati velike posljedice na želudac, nokte i zube!

U ovom tekstu saznajte zašto bi bilo dobro prestati gristi nokte i savjete kako prestati.

Zašto grizemo nokte?

Ako znamo da je griženje noktiju loša navika, zašto je onda radi toliki broj ljudi? Još nije potpuno razumljivo, ali studije su pokazale da to može biti rezultat tjeskobe, dosade ili perfekcionizma. Ljudi često ovakve radnje rade nesvjesno pa je puno teže i prestati ih raditi.

Kako griženje noktiju može oštetiti zubnu caklinu?

Nokti na rukama izrađeni su od čvrstog zaštitnog proteina zvanog alfa-keratin, istog materijala od kojeg se sastoje kopita, kosa, rogovi i kandže. Keratin je izuzetno izdržljiv pa ne bi trebalo čuditi da redovito griženje može nagristi caklinu na zubima. Kad se caklina stanji, vaši će zubi postati osjetljiviji na toplo-hladno i imat ćete veći rizik od nastanka karijesa. Pretjerano griženje stvari poput noktiju zapravo može slomiti caklinu koja je, iako je vrlo tvrda, također lomljiva.

Možda mislite da su vaši zubi puno tvrđi od noktiju, ali s vremenom grickanje noktiju može nanijeti značajnu štetu zubima i desnima.

Evo nekoliko najčešćih primjera:

  • Erozija, usitnjavanje i pucanje: trenje zuba o nokat može postupno istrošiti caklinu ili čak uzrokovati usitnjavanje ili pucanje zuba.
  • Malokluzija: grickanje noktiju ne oštećuje samo zube, već može uzrokovati i njihovo pomicanje, što dovodi do malokluzije (problema sa zagrizom) i razmaka između zubi.
  • Resorpcija korijena: vjerojatno najgora stvar koju griženje noktiju može učiniti zubima jest da čeljusna kost ponovno apsorbira korijene, slabeći ih i čineći osjetljivijima na ispadanje.
  • Gingivitis: puno prljavštine i klica ostane pod noktima i kad ih grizemo, sve se to prenosi na naša usta, što može rezultirati bolestima desni.
  • Bruksizam: navika griženja noktiju može povećati rizik da se kod osobe razvije kronična navika škripanja zubi (bruksizam), koja dolazi s još više zdravstvenih problema, zajedno s glavoboljom.

Kako griženje noktiju oštećuje čeljust?

U nekim slučajevima često i pretjerano griženje noktiju može prouzročiti poremećaj sljepoočno-čeljusnog zgloba (TMD), bolno stanje koje rezultira bolovima u čeljusti, glavoboljama i pucanjem ili preskakanjem čeljusti. Teški TMD i s njim povezan poremećaj, TMJ (poremećaji temporomandibularnog zgloba), mogu spriječiti pacijente da pravilno otvore i zatvore čeljust.

Griženje noktiju i rizik od infekcije

Jedna od najopasnijih posljednica grickanja noktiju je taj što dovodi bakterije ispod noktiju u kontakt s ustima. Dokazano je da prostor ispod vaših noktiju može sadržavati čak 150 različitih vrsta bakterija, a omogućavanje izravnog kontakta s ustima može povećati rizik od bolesti, gingivitisa (bolesti desni), halitoze (loš zadah) i ostalih problema. Djeca i odrasli koji grizu nokte mogu patiti od pinworma (parazitskog crva) čija mikroskopska jajašca mogu živjeti ispod nokta i potom se prenositi u usta.

Savjeti kako prestati gristi nokte

Dok se ne sazna više o griženju noktiju i što ga uzrokuje, teško je pronaći jedinstveno rješenje kako se riješiti te navike, ali evo nekoliko načina koji vam mogu pomoći:

  • Redovito režite nokte kako ne biste imali što gristi.
  • Lak protiv griženja noktiju – možete ga kupiti u svakoj ljekarni ili u dućanima poput DMa (ne košta više od 40 kuna).
  • Napravite manikuru! Ako su vam nokti lijepi, bit ćete motiviraniji da takvi i ostanu.
  • Otkrijte svoje okidače. Kad znate zašto grizete nokte, moći ćete unaprijed znati zaustaviti se.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *